Białka to związki chemiczne o skomplikowanej strukturze, które zbudowane są z aminokwasów. Istnieje 20 rodzajów aminokwasów i wszystkie są zbudowane z atomów węgla, wodoru, azotu oraz tlenu. Białka rozróżniamy na pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Z reguły białka pochodzenia roślinnego są trudniej przyswajalne i mniej wartościowe od białek zwierzęcych co nie znaczy, że spożywając wyłącznie białka roślinne, będziemy gorzej funkcjonować. Produkty mięsne zawierają więcej białka niż roślinne oraz zawierają aminokwasy, których białko roślinne nie posiada. Najlepszym źródłem białka roślinnego jest soczewica, fasola, ryż, orzechy zaś białek zwierzęcych mięso, jaja oraz przetwory mleczne.

Białka są budulcem wszystkich tkanek w naszym organizmie. Odpowiadają również za regenerację starych bądź uszkodzonych komórek. W białkach znajdują się aminokwasy, które wzmacniają i chronią organizm przed działaniem drobnoustrojów chorobotwórczych. Białka również pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu oraz pomagają w utrzymaniu odpowiedniego bilansu wodnego. Białko ma wpływ na regulację poziomu cukru we krwi.

Niedobór białka spowalnia procesy trawienne oraz potęguje uczucie głodu. Pierwszą oznaką niedoboru jest wypadanie włosów, następnie bóle mięśni, stawów, problemy z koncentracją. Może również wystąpić ogólne osłabienie, problemy z pamięcią.

Nadmiar białka może prowadzić do problemów z trawieniem oraz nudności, towarzyszy temu nieprzyjemny zapach z ust. Potrawy wysokobiałkowe zawierają również azot, a jego nadmiar może skutkować odwodnieniem a w skrajnych przypadkach uszkodzeniem nerek. Nadmiar białka może skutkować wzrostem masy ciała.

Należy dbać o prawidłową ilość białka w organizmie, ponieważ bez niego nie będziemy w stanie prawidłowo funkcjonować.